Colleges - Reisverslag uit Valbonne, Frankrijk van Iris Maat - WaarBenJij.nu Colleges - Reisverslag uit Valbonne, Frankrijk van Iris Maat - WaarBenJij.nu

Colleges

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 Februari 2014 | Frankrijk, Valbonne

Bonsoir!

Mijn laatste berichtje is alweer een tijdje geleden. Reden daarvoor is dat ik de laatste tijd eigenlijk niet heel veel bijzonders heb gedaan. Ik heb wat meer college en huiswerk, dus gelukkig ben ik daar wel wat drukker mee. Nooit gedacht dat ik nog eens blij zou zijn met meer schoolwerk haha!

Ik merk wel dat de tijd echt heel erg snel gaat, ook al breng ik nog steeds een vrij groot deel van mijn tijd lezend/film- of serie-kijkend in bed door. Af en toe moet ik een verslag o.i.d. maken voor school, maar het is nog steeds niet zoals in Groningen, waar ik elke week wel een x aantal artikelen/hoofdstukken moest lezen. Ook de lessen op zich zijn heel anders. In Groningen had ik van elk vak over het algemeen 1 hoorcollege en 1 werkcollege. Hier heb ik vrijwel geen grote hoorcolleges en zijn het bijna allemaal werkcolleges of kleine hoorcolleges.

De sfeer hier is wat persoonlijker, en dit merk ik ook aan het contact tussen docenten en studenten. Het is hier bijvoorbeeld normaal, hoewel dat voor mij nog steeds een beetje gek is, om docenten met hun voornaam aan te spreken. Niet dat mensen dat heel snel doen, maar docenten gebruiken zelf vrijwel altijd alleen hun voornaam tijdens colleges of in emails. Ook ben ik nog steeds niet helemaal gewend aan de lange dagen. Colleges hier duren over het algemeen 3 uur. Als ik een hele dag les heb is dat opgesplitst in twee delen: 's ochtends van half 9 tot kwart voor 12 en 's middags van 2 tot kwart over 5. Na zo'n dag ben ik dan ook best wel moe als ik thuiskom (ja ik weet het, ik ben niets gewend!). In Groningen had ik vaak 2, maximaal 4 uurtjes les, en dat dan gemiddeld 3 dagen in de week. Hier verschilt het per week, omdat niet alle vakken in dezelfde periodes worden gegeven. Nog zoiets raars; heel veel mensen doen hier, naast school, ook een stage. Hierdoor kunnen ze vaak maar 2 dagen naar school, dus heel veel vakken zijn op 2 dagen gepland. Docenten geven ook les aan alle campussen van SKEMA, dus niet alleen in Sophia, maar ook in Lille, Parijs, de VS en China. Dus het kan zijn dat ik sommige vakken, zoals bijvoorbeeld vorige week, heel intensief 2 dagen lang heb, en dan hoeft er alleen nog maar een groepsopdracht ingeleverd te worden. Andere vakken heb ik wel weer verspreid over meerdere weken. Doordat alles heel anders is ingepland, is het dus belangrijk om constant mijn rooster in de gaten te houden. Ook omdat de communicatie niet altijd even soepeltjes verloopt en het dus zomaar kan zijn dat een college is verplaatst of gecancelled. Af en toe best wel frustererend!

Gelukkig wordt het weer hier steeds beter! Na een tijdje best wel veel regen te hebben gehad, lijkt het erop dat het lente wordt. De zon schijnt steeds meer en ook te temperaturen lopen op tot zo'n 15 tot 17 graden. Heerlijk :) Voordeel is dat het alleen maar beter wordt! Volgende week heb ik lekker een weekje vakantie. Waarschijnlijk zal ik dan wat meer van de omgeving gaan bekijken hier! In maart heb ik mijn drukste periode qua colleges en opdrachten. In april heb ik nog maar 1 week les, en misschien nog een paar tentamens en/of opdrachten, en dan is het al bijna weer tijd om naar huis te gaan! Time flies when you're having fun!!

Liefs

  • 18 Februari 2014 - 18:38

    Oma En Dirk:

    Bedankt voor het verhaal, wij zijn weer helemaal bij.;
    Succes namens ons tweetjes.

  • 18 Februari 2014 - 19:06

    Maaike:

    Hey meis, goed om weer wat van je te lezen. Geniet lekker van je tijd daar! Voor je het weet zit het er alweer op. Xxx uit bigpants! Ps is het al gelukt met het overzetten van de foto's?

  • 18 Februari 2014 - 22:44

    Marian:

    Hallo Iris
    Zo te lezen vermaak je je prima in het mooie Frankrijk. En krijg het gevoel dat je soms je verblijf als beetje vakantie ervaart. Geniet er nog lekker van want voor je het weet ben je weer in Nerderland. Succes met je studie. Groetjes uit Duiven

  • 27 Februari 2014 - 15:20

    Lieke:

    he schat! super leuk om je verhalen te lezen! Door alle drukte (haha) had ik je verhalen nog niet gelezen, maar heb nu een inhaalslag gemaakt ;) Veel films en series kijken klinkt herkenbaar, afgelopen weken al 35 afleveringen greys gezien! haha
    Als je nog geen kabeltje voor je camera hebt, kan je ook op ebay kijken en dan een algemene cardreader kopen. Als je dan op de franse ebay gaat kan je het waarschijnlijk zeer goedkoop kopen zonder verzendkosten ;)

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 5989

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 24 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: